Niezbędne informacje dla skarżącego
KOMUNIKAT DLA INTERESANTÓW ZGŁASZAJĄCYCH SIĘ W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
Skargi i wnioski można składać
Komendzie Powiatowej Policji
w Sieradzu
98- 200 Sieradz, ul. Sikorskiego 2
tel. 47 845-17-01
e-mail: komendant@sieradz.ld.policja.gov.pl
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Komendanta Powiatowego Policji w Sieradzu lub jego I Zastępcę realizowane są w każdy wtorek w godz. 15.00 – 17.00,
a w przypadku gdy jest to dzień świąteczny, w pierwszy dzień roboczy przypadający po tym dniu.
Wizytę u Komendanta należy poprzedzić wcześniejszym kontaktem telefonicznym dzwoniąc pod numer telefonu 47 845-17-01.
Przypominamy, iż wniesienie skarg i wniosków możliwe jest również za pośrednictwem poczty, faksem na numer: 47-8451426 oraz Internetu na adres mailowy komendant@sieradz.ld.policja.gov.pl
Każda korespondencja kierowana do Komendanta Powiatowego Policji w Sieradzu zostanie załatwiona zgodnie z właściwością.
Ponadto do Państwa dyspozycji pozostają numery telefonów:
- sekretariat (47) 845 17-01
- dyżurny jednostki (47) 845 17-05;
- ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych (47)845 14-20, asystent Jednoosobowego Stanowiska ds. Kontroli, Skarg i Wniosków (47) 845 17-43. Dzwoniąc pod wskazane numery uzyskacie Państwo wskazówki w zakresie procedury przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji
Ponadto interesanci mogą skontaktować się od poniedziałku do piątku ( za wyjątkiem dni świątecznych) w godzinach od 7.30 do 15.30. z niżej wymienionymi policjantami:
1) ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych (47) 8451420 oraz asystent Jednoosobowego Stanowiska ds. Kontroli, Skarg i Wniosków (47) 8451743.
2) naczelnik Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją (47) 8451796;
3) naczelnik Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego (47) 8451710, a w przypadku jego nieobecności zastępca naczelnika Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego
4) W Komisariacie Policji w Błaszkach, Warcie i Złoczewie obywatele wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez Komendantów tych jednostek lub przez wyznaczonych policjantów w każdy wtorek miesiąca w godzinach 14.00 - 17.00.
Skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Sieradzu rozpatruje ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych, asystent Jedoosobowego Stanowiska ds. Kontroli, Skarg i Wniosków lub wyznaczony przez Komendanta Powiatowego policjant lub pracownik.
Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o przepisy prawa ujęte w następujących aktach normatywnych: art. 63 Konstytucji RP (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483), Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 2096) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002r. Nr 5, poz. 46).
W ujęciu ogólnym przedmiotem skargi w rozumieniu art. 227 kpa mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.
Natomiast wniosek w rozumieniu art. 241 kpa może dotyczyć propozycji ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatyw zmierzających do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.
O tym czy pismo jest skargą czy wnioskiem decyduje, zgodnie z art. 222 kpa, jego treść, a nie tytuł nadany przez autora. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków rozpoczyna się z chwilą złożenia i przyjęcia skargi (wniosku).
Przepis art. 253 § 1 kpa zobowiązuje organ Policji do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych terminach.
Obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg spoczywa na kierownikach jednostek organizacyjnych Policji. Nie jest to obowiązek codziennego przyjmowania interesantów, czynność tę ograniczono do jednego dnia w tygodniu.
Godziny przyjęć określa kierownik jednostki organizacyjnej. Informacja o terminach przyjęć powinna być wywieszona w miejscu widocznym.
________________________________________
Skargi na działąlność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77,00-090 Warszawa Przyjęcia interesantów:Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00 od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 15.00 telefon: 0-22 55 17 760, 0-22 55 17 811
centrala: 0-22 55 17 700
Zgodnie z art. 225 § 1 Kodeksu postępowań administracyjnych
„Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu
złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji
o znamionach skargi lub wniosku,
jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych”.
„Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje”.
J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s.813
Klauzula informacyjna związana z przetwarzaniem danych osobowych w zakresie składania skarg i wniosków w KPP w Sieradzu
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję Pana/Panią o tym, iż:
1. Administratorem Danych Osobowych (ADO) jest Komendant Powiatowy Policji w Sieradzu. Kontakt: ul. Sikorskiego 2, 98-200 Sieradz.
2. Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (IOD) jest Łukasz Szczerbakowicz –
, e-mail: iod@ld.policja.gov.pl
3. Dane osobowe będą wykorzystywane w celu wykonania obowiązku prawnego – rozpatrzenia wniesionej skargi lub wniosku.
4. Dane osobowe będą przetwarzane ustawowo na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 08 stycznia 2002r. w
sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
5. Dane osobowe:
- będą udostępnione wyłącznie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa,
- nie będą wykorzystywane w celu profilowania,
6. Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego.
7. Dane osobowe przetwarzane przez czas realizacji sprawy, a następnie przechowywane, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przez okres co najmniej:
10 lat dla skarg, 5 lat dla wniosków licząc od dnia 01 stycznia roku następnego po dacie zakończenia sprawy.
8. Skarżącemu/wnioskodawcy przysługuje:
- prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania,
- prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Adres: 00-193 Warszawa ul. Stawki 2.
9. Podanie danych osobowych przez wnoszącego jest obowiązkowe, gdyż wynika z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, rozporządzenia Rady Ministrów:
08 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
10. W przypadku nie podania danych nie będzie możliwe rozpatrzenie i załatwienie skargi lub wniosku.